Pulverheksa på ball av Ingunn Aamodt
Lest av Eli Rygg
Gammafon 2012

Doktor Proktor og det store gullrøveriet av Jo Nesbø
Lest av Ivar Nergaard
Lydbokforlaget 2012

Sirkelen av Mats Strandberg og Sara B. Elfgren
Lest av Bodil Vidnes-Kopperud
Lydbokforlaget 2012

Karsten og Petras bursdagslydbok av Tor Åge Bringsværd
Lest av Inger Gudnersen
Cappelen Damm 2012

Absolutt Ukyssa av Nine E. Grøntvedt
Lest av forfatteren
Gammafon

Årets beste lydbok – lest av forfatteren selv

De tre dominerende lydbokforlagene har selv fått velge ut det de mener er sine mest vellykkede nye lydbøker. Scenekunstanmelder Mariken Lauvstad har fått i oppdrag å kåre årets beste.

Det at en fortelling fungerer litterært, betyr ikke at den nødvendigvis fungerer like godt auditivt og i lydbokformat uten bearbeiding. Men hva skal til for at en lydbokinnlesning blir vellykket? Og hva er vurderingskriteriene?

Det kan synes som om de tre største forlagene innen lydbøker i Norge, Cappelen Damm, Lydbokforlaget og Gammafon, har svært ulike ambisjoner med sine lydbokutgivelser.

Mens Lydbokforlaget primært utgir helt enkle innlesninger, tett opp mot de litterære utgivelsene, har nisjeforlaget Gammafon i større grad prioritert å utnytte potensialet i lydboken som egenart. Forlaget er en del av Ordkommisjonen AS, og gir ut både eldre og moderne klassikere som Pippi Langstrømpe, Emil fra Lønneberget, Gubben og Katten, Albert Åberg og Mamma Mø. Utgivelsene er til en viss grad spin-off produkter av allerede kommersielle suksesser, men samtidig har Gammafon tydelige kunstneriske ambisjoner.

Forlaget tenker konseptuelt rundt lydboken. Dette fokuset avspeiles tydelig i kvaliteten på produktene. Gammafon omskaper og dramatiserer litteraturen til lydbok på en måte som gir lytteren en mye mer sammensatt auditiv opplevelse enn en ren innlesning.

Nærmer seg hørespill

Pulverheksa på Ball av Ingunn Aamodt, er en slik vellykket lydbokdramatisering. Eli Ryggs umiskjennelige fortellerstemme er varm og behagelig å lytte til. Marianne Krognæss, Gustav Nilsen og Hanne Dancke Arnesen utfyller lytteopplevelsen med de andre morsomme og rare stemmene, mens Morten Heiberg står for musikken. Det er også lagt inn enkelte lydeffekter, noe som støtter ytterligere opp om det auditive universet. Fortellingen, på knappe 23 solide minutter, er mer enn tilstrekkelig for målgruppen barn fra 3 år.

Iver Nergaard – en innleser av rang

Blant de nominerte fra Lydbokforlaget, skiller Doktor Proktor og det store gullrøveriet seg klart ut. Bøkene om Doktor Proktor har allerede begeistret barn viden rundt og er solgt til godt over tyve land. De er skrevet med barnlig galskap og sprø humor i et univers beslektet med Roald Dahl og Ole Lund Kirkegaards. Det utgjør et solid grunnlag for en lydboksuksess.

Innleser Iver Nergaard gir fantastiske stemmer til persongalleriet av originale karakterer. Han har også lest inn de tre foregående bøkene om Doktor Proktor. Nergaard er en allsidig skuespiller og en innleser av et kaliber som få andre i Norge kan matche. Han er rett og slett et formidabelt stemmetalent. Med (blant annet) over 26 innlesninger av voksenbøker samt tolv barnebøker bak seg for Lydbokforlaget, har han også hatt tid på seg til å utvikle litt av en ekspertise. Nergaard veksler mellom vidt forskjellige dialekter og stemmekvaliteter i Doktor Proktor. Dette gjør formidlingen levende og vitner om en særegen innlevelse. Han har svært god komisk timing, noe som avspeiles ved raffinerte detaljer i stemmene som tilfører den i utgangspunktet humoristiske fortellingen ytterligere dynamikk. Da lyttere i høst stemte fram Lydbokforlagets beste innlesning, vant Doktor Proktor og Gullrøveriet med klar margin.

Jeg savner likevel noen enkle stemningsskapende lydeffekter og musikk i denne utgivelsen, selv om jeg vet at dette ikke er standard hos Lydbokforlaget. Etter min mening hadde slike valg brakt lydboken opp på et enda høyere nivå og gjort universet mer levende.

Teatral stemmekunst

Det er ikke alltid lett å sette fingeren på hvilke kriterier som må være på plass for en vellykket innlesning. Gode forfattere er ikke nødvendigvis egnet som innlesere. Men det er heller ikke gitt at utdannede skuespillere fungerer. Noen ganger kan en overdrevet teatral stemme tilføre innlesningen noe kunstig. Slik opplever jeg for eksempel innlesningen av den svenske spenningssuksessen Sirkelen av Sara Elfgren og Mads Strandberg, innlest av Bodil Vidnes-Kopperud (Lydbokforlaget).

Innlevelsen og tilstedeværelsen er god, men innlesningen har blitt for stemmeteknisk. Det er ikke noe direkte galt i dette, tvert i mot er den mye parodierte «teaterstemmen» godt etablert blant innlesere. Men hvorfor ligger ikke bestrebelsen i å fortelle med en mest mulig naturlig stemme og tonefall, og komme seg litt bort fra dette noe utdaterte fortelleruttrykket? Bodil Vidnes-Kopperud er ingen dårlig innleser, tvert imot, det er mer et spørsmål om stil og tolkning.

Skapt for øret

Karsten og Petras bursdagslydbok, skrevet av Tor Åge Bringsværd, er utgitt på Cappelen Damm. Det er en svært enkel og koselig historie som simpelthen handler om at Karsten gleder seg så vanvittig til at han skal feire femårsdagen sin, noe de fleste barn i den alderen vet akkurat hvordan er. Den er befriende munter med herlig sang og musikk, samt enkelte stemningsmalende lydeffekter. Dramatiseringen inneholder sanger om de fleste aspektene ved en barnebursdagsfeiring, for eksempel en hyllest til pølse med lompe, og det å leke «fiskedam». Dramatiseringen er nydelig, og Inger Gundersen, som både leser og synger, har både en sjarmerende, morsom og varm måte å fortelle på. Øyvind Denstad har laget melodiene, og Henrik Skram har arrangert musikken. Karsten og Petras bursdagslydbok er et ypperlig eksempel på en vellykket lydbokversjon med kunstnerisk egenart, hvor bokens opprinnelige tegnede illustrasjoner er erstattet av lydkulisser.

Gjenoppfinn lydboken!

Barn i dag er på godt og vondt vant til mengder av visuelle og auditive inntrykk. Hastigheten i spill, barne-tv-underholdning og tegnefilmer gjør at det å lytte til lydbøker med én enkelt fortellerstemme, fort blir for ensformig for mange. Selvsagt finnes det store forskjeller i barns konsentrasjonsevne og tålmodighet, men jevnt over tror jeg forlagene kun vinner på å bearbeide litteraturen godt til det auditive formatet, selv for litt større barn. De beste lydbøkene har lang levetid, dermed lønner det seg å legge inn noen ekstra ressurser.

Gode fortellinger bør bearbeides nettopp for å utnytte potensialet de har. Nøkkelen ligger i formidlingsevnen og utgiverens ambisjon om å gi lydboken en selvstendig kvalitet. Også ungdomslitteratur bør bearbeides og omskrives før det blir lydbok. For eksempel vil spenningslitteratur for ungdom på lydbok bli langt mer engasjerende dersom den henter inspirasjon og elementer fra hørespillet.

Absolutt Bra

Årets beste lydbok er etter min mening Absolutt Ukyssa av Nina E. Grøntvedt. Den er eksempel på en mer klassisk lydbokinnlesning, men er samtidig tilført noen elementer som gjør den til en helhetsopplevelse. Coveret er en tilpasning av bokens omslag, det er fullt av advarsler:

«Hvis du er borti denne lydboken akkurat nå, legg den fra deg! Ikke rør! Ikke SE på den engang!!!!(…) Dette er nemlig ei PRIVAT dagbok full av hemmelige hemmeligheter som INGEN i hele verden har lov til å høre på.» Allerede her får man jo lyst til å sette på lydboken med en gang. Når man så åpner coveret, finner man et tykt hefte med illustrasjoner tegnet av forfatteren selv. Det viser blant annet et detaljert kart over stedet hvor handlingen foregår, portrett av hovedpersonens familie, og en tegning av hennes hemmelige kjærlighet, laget i en stil som er til forveksling lik en tenåringsjentes egne, hemmelige dagbokillustrasjoner. Estetikken fra boken er altså tilpasset lydboken.

Absolutt Ukyssa er også en av få lydbøker jeg har hørt hvor forfatteren med hell leser selv. Hun leser riktignok ikke like stemmeteknisk godt som en øvet skuespiller, men stemmen er behagelig og forholdsvis lys, slik at den blir troverdig som hovedpersonen Odas egen stemme. Det at forfatteren synes å ha et eierforhold til alle aspektene bak lydbokutgivelsen, skaper autensitet. Jeg fornemmer at forfatteren virkelig har gjort klare kunstneriske valg for å nå fram til lytteren med sin lydbok.

Musikken, hentet fra albumene «Disarm and let go» og «Rethoric» av Robert Post, passer utmerket som stemningsramme. En av disse tydelig Beatles-inspirerte låtene er det første man hører når man setter på lydboken. Dette grepet bruker Gammafon i mange av sine lydbokutgivelser, og er en fin måte å introdusere stemningsuniverset til hver enkelt fortelling på.

Nina E. Grøntvedt står altså bak både innlesning, illustrasjon og grafisk design av Absolutt Ukyssa. Bak den beste lydboken står det en forfatter som viser autonomi, og som er bevisst formatets mange muligheter.

Vurderte lydbøker:
(Utgitt 2012 for barn og unge)

Cappelen Damm:
Karsten og Petras Bursdagslydbok av Tor Åge Bringsværd, lest av Inger Gundersen
Josefine Olsens Barnehage av Gudny Ingebjørg Hagen, lest av Espen Beranek Holm
Engelen i Djevelgapet av Levi Henriksen, lest av forfatteren
Den siste Magiker: Nimrod av Sigbjørn Mostue, lest av forfatteren

Gammafon:
Bruk skallen, sa Pappa Åberg av Gunilla Bergström, lest av Nicolay Lange-Nilsen
Absolutt Ukyssa, skrevet og lest av Nina E. Grøntvedt
Mamma Mø prøver sklia av Jujja Wieslander, lest av Sigve Bøe
Mamma Mø leser av Jujja Wieslander, lest av Sigve Bøe
Pulverheksa på ball av Ingunn Aamodt, lest av Eli Rygg

Lydbokforlaget:
Pym Pettersons mislykka familie av Heidi Linde, lest av Hedda Sandvig
Doktor Proktor og det store gullrøveriet av Jo Nesbø, lest av Ivar Nergaard
Hunger av Harald Rosenløw Eeg, lest av Axel Aubert
Sirkelen av Mats Strandberg og Sara B. Elfgren, lest av Bodil Vidnes-Kopperud



Skrevet av:
Kommentarer

Oppdatert: .