Dickensiansk dystopi

Dickensiansk dystopi

Boktittel: Kloden under vann: den døde soldaten

Forfatter: Ida-Marie Rendtorff

Illustratør: Lene Stokseth

Forlag: Mangschou

Årstall: 2014

Antall sider: 251

Kloden under vann. Den døde soldaten er første bok i en ny dystopi-trilogi fra danske Ida-Marie Rendtorff. Hun leverer en original vri på sjangeren og imponerer både med et høyt spenningsnivå og fengende realisme. En spenningsbok som holder vann!

Dystopi med ny vri

I kjølvannet av suksessen med Dødslekene har dystopien herjet ungdomslitteraturen. Bøker som Matched, Blodrød vei, Høsten og Divergent topper salgs- og utlånslistene landet over. Kloden under vann. Den døde soldaten er en forfriskende nyhet innen sjangeren.

I en ukjent fremtid er mesteparten av kloden oversvømt. Kun enkelte fjelltopper ligger over vannet. Dette deler verden i to, både fysisk og sosialt. Det velstående fjellfolket lever komfortable liv med innlagt strøm, handel og underholdning. Med gitter og våpen stenger de ute sjøfolket som lever harde liv på provisoriske flyteøyer og plattformer. De livnærer seg av vrakhandel, fiske og annet hardt fysisk arbeid. Verden blir kontrollert av tyrannen Tereus, og i disse OL-tider minner beskrivelsen av ham mye om Stalin, Putin og andre russiske diktatorer.

Lara er 14 år og en av de eldste i flokken av såkalte dykkerbarn. Barna vrakdykker i de oversvømte byene etter gjenstander sjefen kan selge på markedet hos fjellfolket. Jobben er farlig og lønna ussel, men barna har ikke mye valg hvis de ønsker å tjene litt penger. Sjefen blir passende nok kalt for Breiflabben, han er en brutal drukkenbolt som kun bryr seg om fortjeneste. Han kjører et strengt regime med fysisk avstraffelse, urettferdighet og lite mat. Det er mye Dickens i beskrivelsen av dykkerbarnas tilværelse. Breiflabben er til forveksling lik Fagin, og de nedrige kårene barna arbeider under gir et tydelig nikk til Oliver Twist.

Vi møter en resignert Lara som har slått seg til ro med et liv som dykkerbarn, til tross for at hun er handlekraftig og intelligent. Hun føler et sterkt ansvar for å brødfø moren, sin astmasyke lillesøster Filanti og sin brutale stefar. Hun har ingen opprørstrang, til tross for at hun ser urettferdigheten rundt seg. Dette endrer seg når hun oppdager at faren hennes fortsatt er i live, og ikke drept i krig, som hun ble fortalt av stefaren. Mens hun fordøyer dette, lider en av de minste dykkerbarna en høyst unødvendig død på grunn av vanskjøtsel. Lara har fått nok, og sammen med bestevennen Jarii bestemmer hun seg for å finne og redde faren sin. Selv om det mest sannsynlig vil koste henne livet.

Styrke i det usagte

Rendtorff maler et overbevisende bilde av en post-apokalyptisk verden i ånden til Waterworld. Leseren får aldri noen klar forklaring på hva som har forårsaket oversvømmelsene, men det faller seg naturlig å tenke global oppvarming. For Lara, som er født lenge etter katastrofen, er det ekstreme helt normalt. Hun kjenner ikke til fjernsyn, elektrisitet eller andre moderniteter fra gamle sagn. Rendtorff bruker ikke mye tid på å forklare hvordan samfunnet fungerer og hva ting er, fordi Lara selv ikke anser verden rundt henne som fremmed eller rar. Dette gir miljøet troverdighet.

Språket er flytende og lettlest. Forfatteren benytter poetiske og filosofiske vendinger som ikke virker malplassert i den spenningsbaserte handlingen. “Hvor mange forskjellige smil har egentlig et menneske?,” er et eksempel. Det får leseren til å stoppe opp og tenke litt ekstra, uten at det bryter med flyten. I kontrast til det elegante språket er det enkelte episoder med banning. Det skjer sjelden og tilsynelatende tilfeldig, og oppleves både malplassert og unødvendig. Kanskje følte forfatteren at det måtte til for å fenge undommen?

Perfekt porsjonert spenning

Til tross for poetiske bilder og brutal realisme, er dette en ekte spenningsfortelling. Boka åpner med setningen “Jeg heter Lara, er 14 år, og har nettopp sett et lik.” Den setningen er nok ansvarlig for at mange, både gutter og jenter, velger å lese videre. Den setter tonen for resten av boka. Det er ellers mange fantasyforfattere, og spesielt debutanter, som faller for fristelsen til å dytte inn for mye handling på for kort tid. Rendtorff tjener nok på sin erfaring som forfatter, og utviser her stålkontroll. Leseren er konstant underholdt, men det er aldri heseblesende eller urealistisk.

I likhet med Dødslekene står familieforhold sentralt i fortellingen. Det er lett å se elementer fra Katniss og Prim i Lara og Filanti. Det sterke søskenbåndet mellom dem gir Lara mye av motivasjonen sin, og vil være gjenkjennbart for mange lesere. Derimot skiller boka seg ut fra Dødslekene og andre dystopier med fraværet av en sentral kjærlighetshistorie. Lara og Jarii har et sterkt vennskap, men det er ikke før på slutten vi får en antydning om at forholdet kan endre seg i en mer romantisk retning. Det er forfriskende med en dystopi hvor kjærlighetshistorien ikke er sentral i heltinnens avgjørelser og valg. Men jeg skulle gjerne sett at Rendtorff beholdt vennskapet mellom Lara og Jarii helt platonsk, og dermed bevise at man kan skrive en dystopi for ungdom uten romantikk. Kanskje er det for mye forventninger knyttet rundt romantikk i sjangeren til at det lar seg gjøre.

Styrkes av det realistiske

Kloden under vann. Den døde soldaten har en rekke gode kvaliteter. Bildebruk, originalitet og et fengende persongalleri er noen av dem. Den største styrken i boka er allikevel det sosialrealistiske. Tema som fattigdom, alkoholisme, vennskap, sykdom, familietrøbbel og store klasseforskjeller er et bunnsolid fundament for spenningen. Det gir både personene og handlingen en ekstra dimensjon. På grunn av dette forstår leseren virkelig hvorfor Lara tar de valgene hun gjør, og hvorfor hun holder ut med Breiflabbens misbruk. Vi føler hennes desperasjon på kroppen, og kan enkelt leve oss inn handlingen.

Rendtorff har brukt mye plass i fortellingen til Laras eksistensielle tanker rundt livet og døden. Alle som har vært 14 år vet at det er en periode i livet hvor man kjenner på de store spørsmålene for første gang. All ære til forfatteren for at hun har tatt disse følelsene på alvor og viet dem så mye oppmerksomhet. Jeg tror tenåringslesere vil sette stor pris på den prioriteringen. Til sammen har vi en drivende spenningsfortelling som vil dekke de fleste behov hos både unge og voksne lesere.

Katrine Kirkeby Arnold