Om Barnebokkritikk

Barnebokkritikk er et nettidsskrift som ble opprettet i 2002. Vi anmelder den viktigste skjønn-­ og faglitteraturen for barn og unge som utgis av norske forlag.

Barnebokkritikk skal være grundig og engasjert, med tekster som er kritiske og tilgjengelig.

  • Send gjerne e-post til redaksjonen@barnebokkritikk.no
  • Tekster publisert som debattinnlegg honoreres ikke.
  • Anmelderekseplarer sendes til redaktøren.
  • For tidligere publiserte anmeldelser og artikler, søk i arkivet.
  • Lik oss på Facebook, eller følg oss på Twitter.
  • Viktige oppdateringer annonseres gjennom vårt nyhetsbrev.
    Bestill nyhetsbrev her.
  • Barnebokkritikk er gratis å bruke, men kostbart å lage.
    Støtt oss gjerne via konto 6011 06 28741.
  • Vi mottar mange anmeldereksemplar som fort fyller opp hyllene til redaktøren. Et par ganger i året donerer vi bøkene til en institusjon, skolebibliotek eller lignende som kan få stor glede av bøkene. Har du forslag til hvem som kan være neste mottager, send en epost til redaktøren.

I 2007 fikk Barnebokkritikks tidligere redaktør og opphavskvinne, Inger Østenstad, Olav Dalgards kritikerpris for innsatsen. I 2011 fikk vi NBU­prisen.

I 2013 var Barnebokkritikk med på å starte periskop.no, en felles plattform for redaksjonelt uavhengig kritikk av profesjonell kunst for barn og unge. Redaktør for Periskop er Gerd Elise Mørland og styreleder er Nina Schjønsby. Periskop er blitt til som et samarbeid mellom nettstedene scenekunst.no, ballade.no, kunstkritikk.no og barnebokkritikk.no.

Du kan gå hit for å se tidligere anmeldelser av scenekunst på Barnebokkritikk.

Logoen til Barnebokkritikk er laget av Tom Aanensen Design.

 

Redaktør
Ingvild Bræin
Barnebokkritikk
Georgernes Verft 12
5011 Bergen

Utgiver

Foreningen God Kritikk
v/ Ahmed Khateeb
Kloppedalsvegen 55
5221 Nesttun

Styret

Ahmed Khateeb (leder), høgskolelektor ved Høgskolen i Bergen
Åsmund Hennig, førsteamanuensis ved Universitetet i Stavanger
Siri Odfjell Risdal, prosjektleder ved Sølvberget, Stavanger bibliotek
Hannah Belsvik Hansen, høgskolelektor ved Høgskolen Stord/Haugesund
Øystein Espe Bae, prosjektleder ved Norsk Barnebokinstitutt

Våre støttegivere i 2014:

  • Norsk kulturråd
  • Nordisk ministerråd
  • Fritt Ord
  • Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening
  • Grafill
  • Norske barne- og ungdomsbokforfattere
  • Norsk kritikerlag
  • Gyldendal
  • Cappelen Damm
  • Aschehoug
  • Samlaget
  • Mangschou
  • Kagge
  • Schibsted

Utvalgskriterier for Barnebokkritikk

I statuttene våre står det at vi skal anmelde alle barne- og ungdomsbøker av betydning som kommer ut i Norge. Dette inkluderer digitale utgivelser.

Hvor mange bøker vi anmelder hvert år, avhenger av hvor mye støtte vi får. I gjennomsnitt har vi klart omtrent 120 bøker i året, det er p.t. ikke mer enn ti prosent av alle utgivelsene. For å rekke over flest mulig blir noen av titlene behandlet i samleanmeldelser. Ideelt sett skal ingen bøker anmeldes samlet uten at sammenlikningen styrker vurderingen.

Hvert år lager vi en faglig rapport med statikk der vi teller en rekke faktorer som spiller en rolle når vi velger ut bøker:

  • Rettferdig fordeling mellom sjangere og alderskategorier. Vi øker satsingen på sakprosa i tråd med at NFF bevilger mer penger til å støtte slike utgivelser. Målet er at 20 prosent av titlene skal være fagbøker for barn og unge.

  • Rettferdig fordeling mellom forlag. Hvor mange litterære priser et forlag høster, vil som regel ha større betydning enn markedsandelen.

  • Rettferdig fordeling mellom forfatternes kjønn. I Norge er det ganske god fordeling mellom mannlige og kvinnelige forfattere og illustratører, noe anmeldelsene bør reflektere.

  • Minst 25 prosent oversatt litteratur. Selv om flertallet av utgivelser er oversettelser, ligger vårt hovedfokus på det som skrives av norske forfattere. De oversatte forfatterne har i hvert fall fått oppmerksomhet i sine hjemland. En undersøkelse fra 2010 viser at en norsk forfatter som kom med bok i 2009 bare hadde 50 prosent sannsynlighet for å få minst én anmeldelse.
    På den annen side vil vi gjerne bidra til å synliggjøre oversettelser, både for å vurdere selve oversetterarbeidet og fordi denne litteraturen blir stemoderlig behandlet både av innkjøpsordninger og prisutdelere i Norge.

  • Vi etterstreber å anmelde de fleste debutantene, selv om det i praksis viser seg stadig vanskeligere ettersom antallet stiger. Det er viktigere at en forfatter er representert ved minst én bokanmeldelse i arkivet, enn at vi har anmeldt alle bøkene til en spesiell forfatter.

Oppdatert: .