Alt kan begynne med kvitt – ei bok om fargar og former

Alt kan begynne med kvitt – ei bok om fargar og former

Boktittel: Alt kan begynne med kvitt – ei bok om fargar og former

Forfatter: Eva Jensen

Illustratør: Eva Jensen

Forlag: Samlaget

Årstall: 2004

Antall sider: 44

Alt kan begynne med kvitt – og en rød tråd? Alt kan begynne med kvitt åpner

Alt kan begynne med kvitt
– og en rød tråd?

Alt kan begynne med kvitt åpner i svart og avslutter prøysensk med hvite ark. Imellom svart og hvitt popper det opp sjangersjonglering og ordspillopper, spreke streker og fargeablegøyer. Poesi og prosa turneres med Tanja som lyserød handlingshyssing.

Eva Jensen og Gry Moursund er prisbelønte utøvere av henholdsvis tekst og bilde. Alt kan begynne med kvitt er deres andre bok sammen (Made in Tromsø and Berlin). Her er farger og former et uttalt tema, mens den forrige, Tre høns på plenen og fire egg (2002), tok for seg tall til tolv. I Alle i Alta kan (2000) ble bokstavene behandlet av Eva Jensen og Inger Lise Belsvik.

Alt kan begynne med kvitt inneholder blant annet en episodisk fortelling om Tanja, hennes mor Eli, hennes venner LingLing og Nils, den nye læreren Ståle, hybelboeren Øyvind og tante Terese og onkel Kåre. Innimellom disse episodene finnes poetiske snutter om fargene (i vid og folkelig betydning): svart, grønt, rødt, gult, fiolett, grått, oransje, blått, brunt og hvitt. Bokas røde side (som egentlig i bunn er lys brun) viser et fruktbart forhold mellom ord og illustrasjon, selv om innholdet synes å ha en perifer tilknytning til hovedhandlingen:
(Raudt)

– Eg blir så rasande at eg ser raudt! sa Raudhette.
Der måtte ho ligge i senga med raude hundar,
akkurat den dagen ho skulle gå til bestemor!

Med korga full av jordbær og bringebær og rips skulle ho gå!
Med korga full av raude roser!

Bildet viser ei sur jente med armene i kors, sittende i senga, ikledd en sporty hettegenser. Den røde hetta på hodet står i stil med de røde prikkene i ansiktet hennes. På senga henger et diagram som viser en rød oppadgående kurve (over sykdomsbildet eller humøret), mens termometeret lyser rødt fra gulvet. Rundt Rødhette svever røde bringebær, jordbær, rips og roser, samt en ulv med et rødt kryss over seg. Nederst på siden finnes små fargeprøver på ulike nyanser av rødt.

Foruten å dvele ved fargens bokstav, er sitatet ovenfor et eksempel på hvordan teksten spiller på andre tekster, som foruten folkeeventyr også hilser til barnelitterære klassikere (Kvitebjørnen, Mummi), bibelske tekster (Pandoras eske) og fagtekster (om Sulitjelma). Gjennom å knytte intertekstuelle forbindelser til så ulike tekster, understrekes også det sjangermessige mangfold i Alt kan begynne med kvitt. Teksten er heller ikke satt på en ensartet og konvensjonell måte, der vi finner kursiverte overskrifter og sceneanvisninger i parentes, fargepoesi i kursiv, skråstilt typografi, ulik skriftstørrelse innen ett og samme ord, samt små tekstbokser som inneholder både store og små versaler.

Der bokstavrim med r var viktig i teksten om rødfargen, har fargen oransje helt andre poetisk premisser. Her gir rytme og gjentagelse tekstutdraget en særegen musikalitet, og fargen er overlatt til illustratøren å gestalte:
(Oransje)

Vind
Vind
Lysande vind

Forte vind
gjennom skogen

      Og trea bøyer seg
      Og lauvet flyg
    Og barna spring


Vind
Vind
Lysande vind

Forte vind
gjennom skogen

Der fargene har blitt introdusert som selvstendige smaksopplevelser, er formene å regne som innbakt fyll i fortellingen. Her er en avlang sky, en høy og tynn lærer, et langt ord og en spiss hatt. Her er legoklosser og firkantrasjonalitet på millimeterpapir mot blomster og mer organiske mønstre. Her er nifse ting og ulykker i trekanter og gode ting i rundinger. Bokas kvalitet som formidler av former i store kvanta, er god. Imidlertid kunne kanskje sirkelen, kvadratet og rektangelet fått begrepsmessig innpass i dette selskap uten forkleinelse for barnespråket?

Bildene i Alt kan begynne med kvitt er utført i frodig og fantasifull Moursund-stil, der vi kan kjenne igjen barnetegningens ekspresjonistiske bruk av sterke farger, ofte som kontraster, samt overdrivelser og forenklinger i motivene. Moursund fabulerer videre og tilfører den samlede fortellingen en dimensjon som går utover det å gjenta ordene visuelt. Dessuten er farger og former et hovedanliggende i boka, noe som har gitt illustratøren et eget spillerom. På den grønne siden kan vi se at grønne menn spaserer ut av den grønne krokodillens kjeft, mens grønnkledte Tanja står på en grønn stol og betrakter krokodillekroppens grønne mønstermylder.

Alt kan begynne med kvitt inneholder mange spennende litterære og bildemessige kvaliteter. Dessuten utfordres leserens forestilling om hva en bok om farger og former kan og bør være. Det er bra. Likevel opplever denne leseren prosjektet som noe sprikende og slår et slag for den røde tråden.

Kjersti Lersbryggen Mørk