Ankomsten

Boktittel: Ankomsten
Forfatter: Shaun Tan
Illustratør: Shaun Tan
Oversetter: Iselin Røsjø Evensen
Forlag: Egmont serieforlaget
Årstall: 2008
ET ALLMENNGYLDIG MESTERVERK Klokt og vakkert om den evige medvandrer Forleden leste jeg en for
ET ALLMENNGYLDIG MESTERVERK
Klokt og vakkert om den evige medvandrer
Forleden leste jeg en for meg ny benevnelse på innvandrere; medvandrere var uttrykket man foreslo å bruke i en verden der mennesker er på vandring, vår tids folkevandring.
Den australske tegneren med det europeisk-asiatisk klingende navnet Shaun Tan (f. 1974) har laget en av de vakreste og klokeste historiene jeg har lest om innvandring så vel som utvandring – det er fristende å kalle det en historie om medvandring. Han har tidligere laget drømmelignende, surrealistiske bildebøker som The Rabbits, The Red Tree and The Lost Thing.
Ankomsten er en historie fortalt i bilder uten tekst. Bildene er tegnet med blyant, rute for rute, og vekselvis i store oppslag over en og to sider. Alt er tonet ned i sepia. Bildene er gulnede, som om de er fra en forgangen tid. Omslaget er laget som en gammel slitt bok. Omslagsbildet av en mann med hatt og dress, koffert i hånden, lett bøyd ned mot et hvitt fantasidyr – eggformet, med hale og ører, er preget og tonet ned i gyldenbrunt. Mannen med dempede asiatiske trekk reiser fra en ubestemmelig europeisklignende by der skyggene av dragehaler slår truende dramatisk over hustakene. Han forlater kone og barn og reiser med skip over havet til nytt land.
Med seg i den gamle pappkofferten med metallbeslag, har han bildet av familien pakket inn i et klede. Vi følger ham på skipet over havet der himmelen blir til utallige skystudier slik vi kjenner det fra for eksempel vår egen I. C. Dahl. Vi ser ham på dekk sammen med de andre immigrantene slik den australske maleren Tom Roberts (1856-1931) foreviget dem i maleriet Going South fra 1896.
Men før vi har kommet så langt i boken, har vi bladd forbi forsatsen som er dekket av mangfoldige tegnede passbilder av mennesker av ulik etnisk opprinnelse. Fem bilder i bredden, seks i høyden. Det er immigrantene, slik du kan se dem foreviget på Ellis Island Immigration Museum i New York, der de ble avbildet fra 1892 til 1952. Vi har bladd oss gjennom gulnede immigrasjonspapirer og inspection cards med utviskede stempler, gjennom vår manns, den universelle flyktningens avskjed, og hans møte med nytt land og mennesker.
Shaun Tan har velfortjent vunnet en rekke internasjonale priser for denne tegnede romanen, eller grafiske romanen, Ankomsten. Sist for beste tegneserie på tegneseriefestivalen i Angoulême, Frankrike, i 2008.
Tan låner fra kunsthistorien, den fjerne og den nære, fra fotografier fra etterkrigstiden, fra italiensk neo-realisme på film (Vittorio De Sicas Sykkeltyven (1948)).
Surrealistisk ny verden
Når emigranten blir immigrant, når skipet kommer til ukjent land på den andre siden av havet, da åpenbarer det seg en ny verden, inspirert av helvetes- og paradisets skildrer, den nederlandske maleren Hieronymus Bosch (ca.1450 – 1516), og av Gustav Dorés (1832 – 1883) raderinger fra Dantes Inferno.
Bosch inspirerte de langt senere surrealistene som Max Ernst og René Magritte, og det er denne blandingen av helvetesvisjoner og surrealisme Shaun Tan så mesterlig gjennomfører i ”sin nye verden”. Her er surrealistenes hang til å blande gjenstander fra ulike virkelighetssfærer, og deres forskyvninger av størrelser blandet med science fiction og futuristenes optimistiske syn på vold og fart og teknologi. Immigrantene kommer til et Ellis Island look-a-like, men gradvis viser det seg at alt er annerledes: skriftspråket er et ukjent tegnsystem som minner om ulike skriftspråk fra hieroglyfer til asiatiske tegnspråk. Og verden rundt er en futuristisk visjon der skrifttegnene gjentas som dekor på store monumentalbygninger. Et stempel i passet fungerer som billett til en flygende kiosk som tar vår immigrant til en ny verden med underlige skapninger og gjenstander. Der skip svever i luften og tegnspråket går igjen i en konsekvent gjennomført ikonografi. Det er fremmed og det er skremmende, og kun utstyrt med en håndfull av landets valuta skal vår mann finne husrom, mat og arbeid.
Vennlige fremmede
Trass i det skremmende og fremmede er menneskene han møter hjelpsomme og vennlige. De har alle sine historier å fortelle. Historier om krig, om kamp og overlevelse i en ufattelig voldelig verden. Allikevel er de alle bærere av et håp om noe godt, og det fremmede blir gradvis hjemlig og kjent i den nye verdenen.
Slik munner Shaun Tans store historie ut i håp om en verden som er ny, men full av gode muligheter. Selv de merkelige og ganske skremmende dyrelignende vesenene – er vennlige og søte som kjæledyr, trass sitt aparte ytre.
Ordløs fortelling
Denne mektige historien forteller Shaun Tan med tegnede bilder. Her finnes ikke én replikk. Tegningene i sort/hvitt, dempet ned med sepia, er montert som stillbilder fra en film. Kunstneren bruker kameraets zoomteknikk for å gå tett på detaljer, en tekanne på et bord, en mann foran bordet. For deretter å zoome ut, stadig lenger, slik at vinduet vi så mannen gjennom, til slutt bare er en prikk på en gigantisk bygning i en ukjent by i en fremmed verden.
Elegant og med dramatisk kraft forteller Shaun Tan historien om den universelle flyktningen, medvandreren.