Tittel: Samuel Sekel. Fanget i Pompeii
Tekst: Tina Trovik
Forlag: Schibsted
Årstall: 2013
Antall sider: 278

Fantasybokas leserkontrakt

Hva forventer en ung leser som velger seg Samuel Sekel. Fanget i Pompeii? Og klarer Tina Trovik å følge opp suksessen etter å ha debutert og vunnet ARKs barnebokpris i 2012?

Omslaget kommuniserer

Tina Trovik debuterte i 2012 på Schibsted forlag med boka Samuel Sekel og flukten fra Paris. Boka fikk gode kritikker og vant ARKs barnebokpris. En tidligere artikkel jeg skrev sammen med Katrine Kalleklev ser på hvor avgjørende omslagene på bøkene i denne typen pris. Jeg vil her se på hvordan forfatteren og omslaget kommuniserer med leseren og i hvilken grad forventningene innfris.

Mange unge lesere er glad i spennende bøker, og ikke minst har fantasysjangeren sine svorne fans. En leser som leiter fram eller får denne boka i hånda vil finne mange trekk som appellerer til fantasy-leseren. Det dramatiske omslaget viser en ung gutt, flyktende fra fare. Farger og lyssetting viser at vi har med en helt å gjøre, og både bilde og tittel viser at også «ekte» historie er et element i boka. Baksideteksten lover mye action, gir en kort oppsummering av forrige bok, og stiller også spørsmål for å vekke leserens nysgjerrighet. Her ønsker forlaget å kommunisere mye, teksten er satt med liten skrift, og har flere nivåer og farger. På Youtube finnes også en videosnutt som presenterer forfatter og bok, hovedsakelig med barn som anbefaler boka. Hovedpersonen i Samuel Sekel er 14 år, men målgruppa for bøkene vil nok være noe yngre, fra 10 – 13 år, men den kan fint fungere for både yngre og eldre lesere dersom han eller hun er motivert for å lese fantasy.

Fantastisk og reelt

Omslaget leder tankene hen til Det gylne kompasset, og underveis er det klare likheter mellom Samuel og vennene hans og trioen i Harry Potter-bøkene. Samuel er foreldreløs, har arr han ikke kan gjøre rede for og er midtpunktet i en vennetrio. Tidsreiser er også et klassisk element i fantasybøker, det later ikke til at Troviks ambisjon er å fornye eller utvide sjangeren. Hovedvekten ligger på eventyr og handling, mye av handlingen refereres ganske heseblesende. Det kan bli kjapt og overfladisk, men Trovik gjør leseren sin den tjenesten at hun ikke lar det bli for ufarlig og likegyldig. Her er det virkelige farer som lurer, drap som blir begått, og de brutale historiske faktaene gjør inntrykk. Selv om vi ikke egentlig tror at Samuel eller Nora vil bli drept, virker slavenes lengsel etter hudkontakt og lite fordekte trusler om voldtekt mer reelle enn i andre tilsvarende bøker. Trovik pynter ikke på historien eller på menneskene hun skriver om.

Boka har et stort persongalleri, og ikke alle framstår som helstøpte personligheter. Flere virker bare dumme eller slemme, og til en viss grad bærer denne boka preg av å være en andrebok – en del informasjon er gitt i første bok som nok kan være greit å ha i minnet ved lesing av denne boka. Det kan være noe forvirrende for den som starter med bok nummer to. Spesielt virker Samuels rolle i Byrået forvirrende – hvordan kan han være sjef for Byrået og likevel være i den usympatiske læreren Anne Mettes makt? Den omtalte narkolepsien blir også i stor grad en påstand som vi opplever lite av.

At denne boka heller ikke er den siste, er også ganske tydelig. Trovik avslutter en del av handlingen, men lar også flere av trådene trenge en fortsettelse.

Krevende for leseren

Troviks prosjekt er å skrive en eventyrlig og samtidig historisk bok for unge lesere. Det er et prisverdig prosjekt, og de historiske dryppene er fascinerende. Tidsreisene plasserer hovedpersonene midt i dramatiske begivenheter, og at de har rot i virkeligheten gir dem ekstra appell for mange faktainteresserte barn. Tittelen kan gi inntrykk av at mye av handlingen foregår i Pompeii, men bare 10 av bokas 278 sider foregår i den vulkanutsatte byen. Tidsreisene har et europeisk og klassisk tyngdepunkt med besøk på Titanic og Sicilia, og med kjappe drypp av gresk mytologi og de gamle filosofene.

Selve tidsreisen er beskrevet på en måte som får meg til å tenke at slik kan det faktisk føles på kroppen, og beskrivelsene av rom og miljøer er gjort på en tydelig og sanselig måte. Men det er til dels en krevende oppgave å henge med på handlingen. Handlingsmettet innhold krever konsentrert og nøyaktig lesing, jeg måtte flere ganger bla tilbake for å minne meg selv på hva som skjedde på forrige side.

Fortellerglede

Samuel Sekel. Fanget i Pompeii bærer preg av glede. Fortellerglede, teknologiglede, historieglede. Som voksen leser finner jeg en del svakheter ved boka. En del av personene er flate og oppfører seg merkelig, og det finnes en del logiske brister i handling og valg. Allikevel tror jeg forfatter Tina Trovik oppfyller sin kontrakt med leseren. Leseren får noen utfordringer, men blir også tatt på alvor, og vil møte det han eller hun forventer når boka blir valgt: en helt, spenning, teknologi, historie, action. At forfatter og forlag innfrir, er trygt og godt for den enkelte leser og generer antagelig videre leselyst for samme type bøker. Men for å få nye typer lesere og holde på den erfarne fantasyleseren bør boka også ta noen nye grep og peke utover sin egen sjanger. Dette er ikke Troviks ambisjon. Hun fortsetter prosjektet fra bok nummer en, og vil nok ikke skuffe de som har lyst til å lese mer om Samuel Sekel, gutten som kan reise i tid.



Skrevet av:

,

Kommentarer