Tittel: Forelska
Tekst: Rébecca Dautremer
Illustratør: Rébecca Dautremer
Forlag: Skald AS
Årstall: 2010

Originaltittel: L’Amoreux (2003)
Oversatt fra fransk av Tove Bakke
ISBN: 978-82-7959-147-4

Forelska

SAMTALER I ET BARNEUNIVERS

Gjennomført og nydelig bildebok om barns forestillinger om forelskelse. Forelska egger fint til undring, men flater ut mot slutten.

– Forelska i Simone!
Kva er det for noko … forelska?

Olav plager Simone i barnehagen – er det fordi han er forelsket, kanskje? Og hva innebærer det egentlig å være forelsket? Hele boka drives fram av dette spørsmålet, og er bygget opp som samtaler mellom barna i barnehagen.

Aslak, for eksempel, tror forelskelse bare finnes i eventyrene, med prinser og prinsesser – ergo bare juks, sier Simone. Julie tror det handler om å være sjenert, sprutrød i ansiktet, ja, forhekset, mens Synne tror det har noe med flammer å gjøre. Kristoffer mener at det er inne i hjertet, at man blir syk, kanskje kvalm. Vesle-Thomas tror det handler om å drømme oppå skyene; kanskje man er som engler, tenker Simone.

Barna har altså høyst ulike teorier, som lanseres på venstre side av hvert oppslag, mens Simone konkluderer på høyre side. Dette er fint gjort og skaper struktur i all undringen.

Til slutt kommer Olav selv til syne, og dytter Simone. Men til dét sier de andre barna ingenting. Da forstår Simone:

– Ha! Dei veit faktisk ingenting om forelska, dei!

Tar barnas undring på kornet

Forfatter og illustratør Rébecca Dautremer skaper et barneunivers som på sitt vis er troverdig. Allerede på tittelsiden presenteres alle barna i barnehagen, med tegning og navn, og barneleseren vil gjenkjenne dem når de senere kommer til orde i boka.

Forfatteren tar både barnas undring og væremåte på alvor, og framstiller det med varme og humor. Barna tuller og tøyser om hva forelskelse er, de fniser og ler – og blir modigere og modigere. Til slutt kommer de til og med inn på at man må kysse, få barn og kanskje være naken. Avbrytelsene, assosiasjonene, iveren og nysgjerrigheten – alt dette er fanget opp, og Dautremer gjengir barnas samtale på en god måte.

Forelska er en svært vellykket bildebok, og den ble da også belønnet med pris for beste bildebok i Frankrike da den kom ut i 2003.

Ordlek
Nesten all teksten er lagt i munnen på barna, i få, korte setninger, og illustrasjonene formidler barnas forestillingsverden konkret. Når for eksempel Jonas tror at forelskelse har å gjøre med å falle på noen, er det framstilt nettopp slik: mange mennesker faller ned på siden, og lander oppå et liggende menneske.

Her er også leken med ord effektfull. Å være forelsket handler selvsagt ikke om å falle noen, men om å falle for noen. Oversetteren har gjort en god jobb: Uttrykket ”å falle for” har erstattet det franske ”tomber d’amour”, som vi jo også finner på engelsk, ”fall in love”. Barnet tolker uttrykket konkret, og når bildene gjengir hvordan man faller, blir det både søtt og komisk. På samme måte viser bildene hvorfor man blir sprutrød i ansiktet; for barna handler det ikke om å rødme, nei, man er selvfølgelig opp ned.

Unødvendig utheving
Teksten er knapp og overlater det viktigste – både stemningen og undringen – til illustrasjonene. Det er fornuftig, all den tid det er de detaljerte tegningene som gjør boka rik. Derfor er det litt underlig at teksten insisterer på å utheve enkelte ord, noe som skjer så ofte at det rett og slett mister effekten. Uthevingen framstår dermed både vilkårlig og unødvendig, nærmest som en tvangstrøye. Det blir masete i en bildebok der teksten tåler å være tilbaketrukket; den behøver ikke å insistere så innstendig. Også utropstegnene mister effekten når det blir for mange av dem.

Frodige illustrasjoner, ingen handling
Selv om bokas åpenbare prosjekt er å stimulere til undring og spørsmålsstilling, savner jeg en viss handling og utvikling, og slutten er litt for lettvint: Olav kommer tilbake, og alt flater bare ut. Han oppfører seg akkurat som før:

      [han] dytta Simone

kjempehardt

      og daske til sekken hennar og trakka på kåpa

med vilje

Er det greit å plage andre, bare man er forelsket?

Og er det ikke først og fremst de voksne som har behov for å sette merkelappen ”forelsket” på barns lek, og ikke barna? Slik er det i alle fall i Forelska: Det er moren til Simone som foreslår at Olav nok er forelsket.

Det er altså først og fremst illustrasjonene som gjør boka verdt å lese, men de gjør det til gjengjeld til gagns. Den barnslige, naive streken formidler det tidvis komiske innholdet i samtalene på en overdreven og humoristisk måte. Forelska er en nydelig og gjennomført bildebok som klarer å finne den hårfine balansen mellom det konkrete i barnas forestillinger og det abstrakte i de fantasifulle illustrasjonene.



Skrevet av:

Kommentarer