Konstruktiv krim

Konstruktiv krim
Cover image

«Hvor er påskeegget?»
Av Lars Mæhle
Odd Henning Skyllingstad (ill.)
Ena Forlag 2019


Cover image

«Hvor er billetten?»
Av Lars Mæhle
Odd Henning Skyllingstad (ill.)
Ena Forlag 2018


Cover image

«Hvor er julenissen?»
Av Lars Mæhle
Odd Henning Skyllingstad (ill.)
Ena Forlag 2018


Cover image

«Hvem har tatt pølsene?»
Av Lars Mæhle
Odd Henning Skyllingstad (ill.)
Ena Forlag 2018


Cover image

«Hvor ble det av alle sokkene?»
Av Lars Mæhle
Odd Henning Skyllingstad (ill.)
Ena Forlag 2017


Cover image

«Hvem er bolletyven?»
Av Lars Mæhle
Odd Henning Skyllingstad (ill.)
Ena Forlag 2017


Cover image

«Hvem har tatt brillene?»
Av Lars Mæhle
Odd Henning Skyllingstad (ill.)
Ena Forlag 2017


Cover image

«Hvem gikk med utesko inne?»
Av Lars Mæhle
Odd Henning Skyllingstad (ill.)
Ena Forlag 2017


Barneperspektivet løftes frem i bokserien om tvillingdetektivene Leon og Live. I fortellingene brukes hverdagsmysterier til å skape felles undring og forståelse.

Med bokserien Mysteriene i Kråkeslottet barnehage, utgitt på Ena Forlag som er et imprint i Vigmostad & Bjørke, snur forfatter Lars Mæhle og illustratør Odd Henning Skyllingstad kriminalsjangeren på hodet og opphøyer det jordnære fremfor det sensasjonelle. Resultatet er oppbyggende fortellinger med høy gjenkjennelsesfaktor og engasjerende problemstillinger som speiler målgruppens hverdag.

I de hittil åtte utgitte bøkene som alle har fått sjangerbetegnelsen «barnehagekrim» får barna både løse mysterier sammen og attpåtil lov til å arrestere de voksne på ting de gjør feil. Leken med detektivsjangeren er ytterligere forsterket i den nye boken, med trenchcoat og hatt som bekledning på hovedpersonene. Dette er første bok siden Hvem er bolletyven? (2017) der figurene kler seg ut som detektiver.

barnehage-gang-1-kopi

Dissekert rollelek

Uløste mysterier og skattejakt er jevngode kategorier når det gjelder å engasjere barn, og i den åttende boken Hvor er påskeegget? får leseren servert begge deler. I påskemysteriet følger vi en barnegruppe i samhandling – denne gangen på jakt etter påskeegget. Det hele er skildret med varme og empati og et godt blikk for personligheter. I jakten på påskeegget har de voksne fylt det ene påskeegget etter det andre med skattekart og gåter på rim, slik at veien til målet blir den egentlige opplevelsen.

Hovedtema i den nye boken er rolleleken som pågår mellom voksne og barn i høytidene. Og akkurat som i fjorårets Hvor er julenissen? følger fortellingen voksne rollemodeller som engasjerer seg og kler seg ut for å møte barnas forventninger. Påskemysteriet har imidlertid mer felles med Hvor ble det av alle sokkene? (Ena, 2017) hvor barnehagelæreren er den som skaper mysteriene.

Leserkontrakten fra de foregående bøkene tilsier at det er førskolebarna som skal være de flinkeste og lureste i møte med mysteriene, men i den nyeste boken greier de voksne nesten å utmanøvrere barnedetektivene. Slik får de minste noe ekstra å bryne seg på til påske.

boden-2-kopi

Alle fortellingene om Leon og Live starter i Kråkeslottet barnehage, hvor mysteriet blir introdusert på de første sidene. Deretter går det slag i slag med stigende spenningskurve på nær sagt hvert eneste oppslag. Et særtrekk ved fortellingene er måten spenningen kontinuerlig holdes ved like ved hjelp av brutte setninger som du må bla om til neste side for å kunne lese ferdig. At barnehagebarn, som jo er målgruppen for bøkene, elsker repetisjon, gjør den gjentagende bruken av klippehengere til et ekstra vellykket fortellergrep. Et annet suksessfylt grep er at bøkene alltid slutter likt, med en oppsummering av saken som først og fremst handler om øyeblikket her og nå. Her speiler forfatterne barnas vesen på utsøkt vis.

Gjentakelsene og variasjonen innenfor forutsigbare fortellergrep gjør målgruppen i stand til å kjenne igjen fortellerstrukturene og fryde seg ekstra over at de vet at noe spennende skal skje, bare ikke akkurat hvordan. Bruken av repetisjon gjør det med andre ord både trygt og spennende å lese bøkene.

På sitt beste ligner bøkene om Leon og Live på Pål H. Christiansen og Morten N. Pedersens finstemte bøker om Mons og Mona (Cappelen Damm). Der sistnevnte bokserie er genial i sin enkelhet, tilfører Mæhle og Skyllingstad sjangeren morsomme detaljer og spenningsbyggende grep som bidrar til at bøkene deres fremstår som annerledes og originale. Begge bokseriene er gode representanter for verk som tar barns hverdag og verdensforståelse på alvor.

Mysterier uten skurk (NB: Spoilere!)

I Mysterie-bøkene vris på forbilledlig vis spørsmålet om hvem som har gjort hva, til hva som har skjedd. I boken Hvem gikk med utesko inne? (Ena 2017) viser det seg eksempelvis at ingen har gjort noe galt, men at skoposene har hull som gjør at det blir skittent på gulvet inne likevel. Spørsmål om hvem som har gjort noe ulovlig i barnehagen er normalt dypt engasjerende for barnehagebarn, men godt detektivarbeid handler først og fremst om å finne årsaker og forklaringer, ikke syndebukker. Dette er nyttig læring som pågår i samtlige av bøkene.

Illustrasjonene til Odd Henning Skyllingstad både beriker og formidler innholdet i bøkene. Ekstra god er han når han skildrer noe annet enn forfatteren skriver, som når hovedpersonen Live peller seg i nesa på side 3 i Hvem har tatt pølsene?, eller når Live lyser barnehagelæreren midt i ansiktet med lommelykten sin i Hvor er påskeegget?, mens hun ifølge teksten lyser mot et skattekart. Slike detaljer frisker opp og vitner om en lystbetont og overskuddspreget tegneprosess.

lommelykt-4-kopi

Figurdesignet til Skyllingstad bør også trekkes frem. Hovedfigurene er alt annet enn idealisert, men fremstår likevel som kule forbilder fordi de utstråler selvsikkerhet og engasjement. Leon og Live er morsomme figurer å følge fordi årvåkenheten og iveren de utviser fremstår som hundre prosent genuin. Flere av bifigurene er mer søtladne i utseendet, men utviser samtidig personlighetstrekk som alminneliggjør eksempelvis det å være sjenert eller klumsete. I bøkene gjør Skyllingstad seg flid med ansiktsuttrykk og kroppsspråk slik at det aldri er tvil om hva de enkelte føler.

At det har tatt forlaget åtte bokutgivelser før illustratøren Odd Henning Skyllingstad får navnet sitt på bokryggen sammen med forfatteren Lars Mæhle, er forsåvidt også et mysterium det går an å grunne litt over. Riktignok er begge skaperne av bokserien kreditert på forsiden av alle bøkene, men hva hjelper det når man jakter på Skyllingstads navn i bokhyllene? Den nye boken viser at det er plass til begge.

I bokserien om tvillingene Leon og Live er alle bøkene, som altså har fått merkelappen «barnehagekrim», også representert med et blodig håndavtrykk på omslaget. Som sjangerlek er dette en fiffig gimmick som effektivt når frem til den voksne kjøperen. Sjangerbetegnelsen har derimot liten resonans hos målgruppen, som ikke er videre kjent med kriminalsjangeren. Merkelappen føles slik sett noe påklistret. Målet med Mysteriene i Kråkeslottet barnehage er neppe å introdusere barn for krim-litteratur. Til det er bøkene for gode.

egget-3-kopi

Alle illustrasjonene er fra Hvor er påskeegget?

Egon Låstad

Født 1979. Kritiker, designer og kurator. BA i grafisk design fra UCA. Årsstudium i Arkivkunnskap fra UiO. Jurymedlem i Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok. Kritikerfadder for U-prisen. Prosjektleder for www.illustrertejulekort.no