Morsomt og uorganisert
![Morsomt og uorganisert](https://www.barnebokkritikk.no/wp-content/uploads/2023/12/banner-manen.jpg)
Boktittel: Hvorfor ramler ikke månen ned?
Forfatter: Dennis Siva
Illustratør: Leonard Furuberg
Forlag: Cappelen Damm
Årstall: 2023
Antall sider: 62
Sjanger: Sakprosa
Forfatter og illustratør formidler vitenskap for barn på en fin og lettfattelig måte gjennom tekst og illustrasjoner. Dessverre gjør manglende organisering av stoffet innholdet mindre tilgjengelig for leserne.
Bli smartere enn de voksne! påstår bokens baksidetekst, og fungerer som en strålende invitasjon til målgruppa. For hvilket barn vil ikke bli det? Det er vel få ting som trumfer følelsen av å vite mer enn foreldre og lærere. Og holder boken det den lover? Ja, sannsynligheten for at barna kan mer enn de fleste voksne hvis de leser boken fra perm til perm, er relativt stor. Her er det i hvert fall mye jeg ikke kunne fra før.
![Illustrasjon: "Hvor lang tid tar det å reise til mars?"](https://www.barnebokkritikk.no/wp-content/uploads/2023/12/4-mars-827x1024.jpg)
Barnas egne undringer
Hvorfor ramler ikke månen ned? er tredje bok i serien «Og 52 andre ting du lurer på». Dette er en serie med totalt fire bøker, der hver bok tar for seg områder som kropp, mat, forskjellige styresett – og nå om vitenskap. Utgangspunktet for de 53 spørsmålene er ting barn ofte går og lurer på, spør de voksne om, uten å nødvendigvis få gode svar. I denne serien kan barna heldigvis lese seg frem til svarene selv.
Serien er skrevet av flere profilerte personer, ikke først og fremst kjent som forfattere, selv om tre av dem også har skrevet andre bøker. Dennis Siva, forfatter av Hvorfor ramler ikke månen ned?, er derimot debutant, og den av de fire mest kjente for målgruppa. Han har vært programleder for Newton på NRK, et vitenskapsprogram for barn i samme alder, og også deltatt i realityserier som Kompani Lauritzen. Dette gjør sannsynligvis boka mer interessant for både barn og foreldre.
![Illustrasjon: "Hvorfor svever noen ballonger, men ikke alle?"](https://www.barnebokkritikk.no/wp-content/uploads/2023/12/1-ballong-827x1024.jpg)
Vitenskap er gøy!
Forståelsen om at glass er laget av sand, var noe av det mest fascinerende jeg lærte som liten. Tanken på at bittesmå steiner som klistrer seg til våte føtter, faktisk kunne bli klart og gjennomsiktig glass, var rett og slett utrolig. Barn er opptatt av de overraskende og tilsynelatende uforklarlige tingene rundt seg, og de elsker å få svar på hvordan ting henger sammen, og hvorfor det som skjer, faktisk skjer. I denne boka får vi vite alt fra hvor mange doruller det blir av et tre, til hvordan universet startet. Og mellom der er vi innom blant annet romvesener, regnbuer, vulkaner og raping.
For å forklare vanskelige sammenhenger bruker Siva relevante eksempler barna kan relatere seg til, og forståelige metaforer for å gjøre ting tydeligere. Enkelte svar har også forslag til aktiviteter som barna selv kan teste ut. Siva er heller ikke redd for å invitere barna til å ta i bruk egen undring og filosofering i møte med de store spørsmålene, noe som åpner for at vitenskap ikke alltid er helt eksakt, og at det fortsatt er mye vi ikke vet svaret på. Det å kaste ballen over til barna, er en fin måte å oppmuntre dem til å utforske verdens små og store vitenskapelige underfundigheter.
![Illustrasjon: "Hva er sorte hull?"](https://www.barnebokkritikk.no/wp-content/uploads/2023/12/3-sort-hull-827x1024.jpg)
Inkluderende illustrasjoner
I Hvorfor ramler ikke månen ned? spiller illustrasjonene en viktig rolle. Forfatteren er ikke alltid like konsekvent med å forklare ord som kan være nye og uforståelige for målgruppa. Der han gjør det, gjøres det på en god måte, men ofte er illustrasjonene med på å utdype og gjøre kompliserte begreper, sammenhenger og svar enklere å forstå.
Bakgrunnsfargen brukes også effektivt til å skille ulike spørsmål fra hverandre, og humoren i tegningene gjør stoffet morsommere. Dessuten representerer illustrasjonene et mangfold. Her er det barn i alle størrelser og fasonger, jenter og gutter, av ulike etnisiteter og hudfarger, og også barn med funksjonsnedsettelser. Dette yrende mangfoldet er et positivt element ved boka.
![Illustrasjon: "Hvor mange sekunder er ett år?"](https://www.barnebokkritikk.no/wp-content/uploads/2023/12/2-ar-827x1024.jpg)
Rotete organisering
Innholdet i boka er bra, men jeg er ikke like imponert over organiseringen av stoffet. Det første jeg savnet var en innholdsfortegnelse. Boka har mange spørsmål, men barn lurer ikke alltid på det samme. En oversiktlig innholdsfortegnelse ville gjort det mye enklere for dem å ta seg fram. I tillegg ville det blitt lettere å finne tilbake til riktig side når de skal lære dette videre, til en venn eller til en forelder. Altfor mange faktabøker for barn synder på dette området, noe som overrasker meg gang på gang.
Boka har også flere steder lagt opp til at du skal ta med deg noe du har lært om et emne videre til et annet, nettopp for å skjønne mer. Når ting som henger sammen ikke følger kronologisk, regner forfatter og forlag med at barna leser hele boken fra perm til perm. Det gjør mange barn ikke. I faktabøker som dette hopper barn ofte fra side til side, og stopper opp ved det som vekker interessen deres. Når det refereres til noe som er nevnt tidligere, er det godt mulig at barnet ikke har lest det, og forståelsen blir dårligere.
Brå start
Boka starter litt brått, og jeg savner en introduksjon fra forfatteren. Det ville vært fint med en kort, personlig hilsen fra Siva, der han sier hvorfor denne boka er skrevet, og hva som er bakgrunnen for de vitenskapelige spørsmålene som er valgt ut. Her kunne de også tatt med spørsmålet: Hvorfor er det viktig med vitenskap? Nå kommer det helt sist. Men til tross for noen innvendinger om organiseringen av stoffet, er dette totalt sett en morsom og lærerik bok om vitenskap, og leseverdig for både barn og voksne.