Ungdomsroman
Tekst av Arne Garvang
Muffe 3, Skoda Octavia Combi
190 sider
ISBN 978-82-05-38813-0
Gyldendal, 2009

Lydbok lest av forfatteren
ISBN 978-82-421-4625-0
Lydbokforlaget, 2009

Muffe 3, Skoda Octavia Combi

KOMISK KRIM, MEN MEST OM MESTRING

Muffe 3 kan by på både krim, familieroller, språk og komedie, men den er også en historie om Muffes mestring; om den unge mannens evne til å finne seg selv i en komplisert verden.

Garvang, tidligere kjent som Pelle Parafin, har funnet en nerve og en sjanger med sine bøker om den varmhjertede, veslevoksne og delvis ufrivillige helten Mons Ulrik Ferdinand André. Tidligere har Muffe reddet ei klassevenninne fra familievold og en lærer fra selvdestruktiv rotbløyte. Denne gangen handler det om sommerferie nær Lillehammer, polske gjestearbeidere og en skummel estisk mafiatype. Venninna Nille er (heldigvis for Muffe) også på ferie i de samme traktene, og etter at Muffe går seg bort i skogen én gang, har de gjenopprettet kontakt. Det viser seg (dessverre for Muffe) at Nille spekulerer på om hun er lesbisk.

Krim og kjærlighet
Detektivrollen utgjør en god handlingsmotor i Garvangs bøker, og i denne boka er det ekte skurker med skarpe våpen, store penger og få skrupler. Kriminalintrigen er velutviklet og realistisk. Og samarbeidet mellom juniordetektiver og ekte politi er også troverdig skildret. Mye tyder på at denne historien har potensial som fjernsynsdrama for ungdom, og det er ment som et kompliment. Skulle dette bli en realitet bør regissøren sørge for at Muffes indre monolog blir ivaretatt, for mye av humoren ligger der. Og som om ikke det dramatiske elementet var nok; det er litt for gutta her også: Muffe og faren er blant de få norske barnebokfigurer som har peiling på biler.

Forfatteren har likevel mer på hjertet. Jeg-fortelleren Muffe er ikke bare en observant tenåringsdetektiv, men har også velutviklet empati, er flink til å bli kjent med folk og har (som forfatteren) en raus og sympatisk omsorg for alle mennesker. I bok nummer to tok det sosialdemokratiske omsorgsidealet tidvis overhånd, men balansen er langt bedre i denne boka. Muffe viser en åpen holdning til ulike ”filer” og familiemodeller, og både komikken og det ærlige alvoret er raust til stede med originale kjærlighetsforviklinger for både Muffe og faren. Faren har vært alenefar etter at Muffes mor flyttet for et par år siden, uten mange forklaringer – angivelig for en jobb i Nord-Norge. Nå kommer mor tilbake, temmelig synkront med at farens nye venninne også dukker opp på hytta. Med i bildet av familieforviklinger hører også en hyggelig, überhomofil kioskeier i en birolle, og det uavklarte forholdet mellom Nilles onkel Jesper og den mulige tanta Pia.

Språk i særklasse
Det muntlige, slangpregede østnorske språket er gjennomført og i særklasse. Forfatteren leser lydboka selv, noe som tilfører rike kvaliteter, og Språklig Samlings litteraturpris må da virkelig være innen rekkevidde snart!

Mestreren Muffe
Bak komikk, krim, stiltone, språkpolitikk og sosialdemokratiske omsorgsidealer finnes det altså en ung tenåring med en karikert overdose av reelle mestringsbehov. Muffe befinner seg i alle slags forviklinger. Kriminalsaken er bare én del. Det at han går seg bort i skogen, er en reell og nødvendig del av historien, men det kan også sees som en metafor for det orienteringsbehovet en ung gutt har i vår samtid. Muffes far følger det samme mønsteret som vi kjenner fra andre nye norske komidrama-ungdomsbøker: han er verdensfjern og upraktisk, men snill og velmenende. Voksnes parforhold virker kaotiske, og hva gjør egentlig en moderne gutt når den utkårede drømmejenta er mest interessert i jenter? Også utenfor familiesfæren har verdensbildet blitt mer krevende å tolke: øst-europeiske innvandrere finnes på flere nivå i samfunnet: både som arbeidskraft og som skurker.

Med humor og toleranse lykkes Muffe med å mestre sin verden og sine utfordringer. Han er hensynsfull, lojal, skeptisk og granskende. Han er omtenksom og observant, og han har en syrlig-ironisk situasjonsanalyse. I alt dette minner han delvis om norske ungdommer slik de er, og delvis om norske ungdommer slik vi (og de?) gjerne vil at de skal være. Garvang har med andre ord skapt en rollefigur som vi ikke bare liker som litteratur, men som vi gjerne oppmuntrer unge til å være i virkeligheten.

Mestring og modning er ofte et eksplisitt tema i barne- og ungdomslitteratur. Jo mer jeg tenker på det, jo sikrere blir jeg på at mestring er det sentrale temaet også i bøkene om Muffe. Og sett i det perspektivet vokser bøkene både i kvalitet og i relevans.



Kommentarer