Ny redaktør for Barnebokkritikk

Ny redaktør for Barnebokkritikk

Ingvild Bræin har vært kulturjournalist og kritiker i over 20 år. Hun har også vært musiker, og verdens lykkeligste postbud, siden hun liker å sortere ting og putte dem i bokser. Hun har kontoret fullt av lego, fjernstyrte brannbiler og barnebøker. Nå overtar hun som redaktør for Barnebokkritikk.

Gratulerer med ny stilling! Hvorfor vil du være redaktør for Barnebokkritikk?

Ingvild Bræin. Foto: Tor Christian F. Bleikli
Ingvild Bræin. Foto: Tor Christian F. Bleikli

Barnebokkritikk er et veletablert nettidsskrift med en fast – og økende –  tilhengerskare, som jeg selv har hatt stor glede og nytte av å lese. Jeg ønsker å bygge videre på det gode arbeidet de tidligere redaktørene har lagt ned.

Hva kommer du til å satse på som redaktør?

Jeg ønsker å legge til rette for diskusjon og debatt, både gjennom redaksjonelle prioriteringer og ved utadrettede invitasjoner. Selvsagt vil jeg også beholde anmelderiet. En kritisk vurdering av hva som blir gitt ut for barn og unge må være en kjernevirksomhet.

Hva har du jobbet med tidligere?

Jeg har vært kulturjournalist og kritiker i mange år, og skrevet for bl.a. Morgenbladet, Dag og Tid og Information. Jeg er bokanmelder i Klassekampens Bokmagasin, og melder teater for Bergens Tidende og Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. Jeg har vært litteraturansvarlig i Bergens Tidende, redaksjonssekretær i Klassekampens Bokmagasin, og redaktør i nettidsskriftet Periskop.

Hva mener du er det viktigste i barnebokkritikken i dag?

At vi får dyrket frem den gode barnebokkritikken. Det gjør vi ved å utvikle nye stemmer, og ved å ta vare på de allerede etablerte. Dette er det ikke nødvendigvis så gode kår for, all den tid mange av dagsavisene stadig krymper sin spalteplass for litteraturkritikk og annen kunstkritikk. Det betyr at det blir færre arenaer både for å komme på banen som barne- og ungdomsbokkritiker, og for å få trent seg i disiplinen. Men da er det godt å ha nettidsskrifter som Barnebokkritikk og Periskop. Sistnevnte driver også utelukkende med kritikk av kunst for barn og unge.

Hva legger du i en god kritikk?

En god kritikk er uredd, poengtert, argumentativ – og godt skrevet. Gjerne utradisjonelt skrevet. Man kunne gjerne ta større risikoer i kritikken, både språklig og gjennom innfallsvinkelen.

Hvor ønsker du å ta Barnebokkritikk videre?

Rett vest. Nei, jeg mener rett til værs!

 

Ingvild Bræin overtar som redaktør for Barnebokkritikk fra 18. mai 2015. Bræin er kulturjournalist og litteratur- og teaterkritiker. Hun har inntil nylig vært redaktør i det tverrfaglige nettidsskriftet Periskop. Tidligere har hun vært forlagskonsulent, litteraturansvarlig i Bergens Tidende og redaksjonssekretær i Klassekampens Bokmagasin. Hun har en mastergrad i nordisk språk og litteratur fra Universitetet i Bergen.

 

 

Nina Aalstad