Råsterke skriveråd og lite ambisiøse tegnetips
Skriv genialt
Eldrid Johansen og Steffen R.M. Sørum
Illustrasjoner: Ingrid dos Santos
Aschehoug 2016
Verdens kuleste tegnetriks
Maja Lunde
Illustrasjoner: Hanne Sigbjørnsen
Kagge 2016
Verdens kuleste tegnetriks kan bare hjelpe deg å lykkes på kort sikt. Skriv genialt! har derimot en sprudlende rikdom og systematisk grundighet som gir håp også om å lykkes i lengden.
I 1985 revolusjonerte psykologen Benjamin Bloom dagdrømmene til folk med å fortelle at du ikke behøver talent for å bli en vinner. Ved å studere barndommen til 120 topputøvere på felt fra matte til musikk og sport, fant han ut at det eneste som skilte vinnerne fra andre, var at de hadde trent mer målrettet. Kroppslige forhold som høyde og vekt betydde riktig nok noe i enkelte idretter, men du trenger ikke være født med spesielt høy IQ for å bli god i sjakk. En svensk professor i psykologi har ført forskningen på ekspertise videre. 10 000 timer mener K. Anders Ericsson det tar å bli en ekspert, forutsatt at du trener riktig.
Men det er altså avgjørende hvordan du trener. Gro Dahle forteller i forordet til Skrivekurs for skrivelystne (1994) om hvordan hun skrev og skrev uten å komme noen vei. Først da hun begynte på forfatterutdanning fikk hun oppgaver som bevisstgjorde henne mulighetene og virkemidlene i språket. Hun måtte øve på sånt som var vanskelig. Nå krever jeg ikke at Verdens kuleste tegnetriks og Skriv genialt! skal gjøre verdensmestre av leserne. Men som et minimum bør de bidra til merkbar forbedring.
Mer entusiasme enn fag
Verdens kuleste tegnetriks er knytta til universet i Verdens kuleste gjeng. Konseptet minner om Taynikma Tegneskole av Jan Kjær (Schibsted 2010). Tegnetipsene er først og fremst mynta på trofaste eller potensielle lesere av serien og tar utgangspunkt i hvordan figurene er skapt. Forfatter Maja Lunde og Tegnehanne (Hanne Sigbjørnsen) lar seriens forteller Bjørg fortsette i sin kvikke og utleverende dagbokstil, dermed unngår de fint å virke belærende: «Jeg pleier å se på meg selv i speilet og se hvordan øyenbrynene, munnen og øynene ser ut når jeg for eksempel er skuffa, slem, snill …» De mange tegneoppgavene framstår ikke som krav i en skolebok, men som hvite flater du kan fylle hvis du har lyst.
Kvaliteten på oppgavene er mildt sagt variabel. På sitt beste er de instruktive: «Tegn deg selv trist» er fulgt av instruksjonen: «Tenk at hele deg liksom trekkes mot jorden. Skuldrene luter fremover og øyenbrynene går nedover ytterst, og så ser du kanskje i bakken.» Minst utfordrende er boka når du stilles helt fritt: «fargelegg!» Mest utfordrende er det å tegne et hus i perspektiv etter kun å ha fått forklart at «jo lengre unna noe er, jo mindre ser det ut». Hvorfor har ikke Tegnehanne supplert med piler og instruksjoner rett i eksempeltegningene? Motivasjonen faller både når oppgavene blir for lette og for vanskelige til å gi følelsen av mestring.
Overdrevet fokus på fantasi
En stor del av sidene er satt av til øvelser som stimulerer fantasien. Du blir oppfordra til å tegne drømmeferier, fantasimat og fantasidyr: «Tegn havkua». Hovedmålet ser ut til å være å slippe kreativiteten løs. Joda, fantasien trenger trim. Men jeg klarer ikke la være å tenke på hvor mange timer av skolegangen som er gått med til å tegne uten et målretta fokus på hvordan jeg kunne bli bedre rent teknisk. Jeg satt som Gro Dahle og reproduserte min egen middelmådighet. Det gjelder fortsatt flust med skolebarn. Når mange slutter å tegne rundt 12 års-alderen, er gapet blitt for stort mellom hva du ønsker å tegne og hva du får til. Ingen havku kunne redda meg. Jeg tror mer på å øve opp tilstrekkelige tegneferdigheter i tide. Der har Verdens kuleste tegnetriks en del å gå på. Som spin-off-produkt gir den derimot en fin innføring i Verdens kuleste gjeng-universet.
Nærheten til en iscenesatt forteller
Fortellerne i Skriv genialt! er ekteparet Eldrid Johansen og Steffen Sørum. De er begge barnebokforfattere. Eldrid er også sanger og skuespiller, mens Steffen er redaktør hos Cappelen Damm. Der fortelleren Bjørg i Verdens kuleste tegnetriks liver opp tegneøvelsene med anekdoter fra seriens fiktive univers, liver Eldrid og Steffen heller opp framstillinga med relevante eksempler. Likevel likner de på Bjørg fordi illustratør Ingrid dos Santos har tegna dem som små barn. Pennetegningene gir assosiasjoner til Gutta i trehuset. De både konkretiserer, skaper liv og gir morsomme kommentarer til bokas eksempler.
Når voksne framstilles som barn, kommer de tettere på unge lesere. Det er lett å kjenne seg igjen i eksempler som begynner i din egen hverdag: «Tenk deg at Eldrid forsov seg til skolen. Hun kan fremdeles rekke første time om hun spurter til bussen.» Men: «Ordner det seg for enkelt, er det ingen god historie.» Iscenesettelsen av fortellerne er langt fra noe lettvint triks. Tvert i mot er den en forbilledlig – og morsom – måte å demonstrere bokas teori i praksis. Eldrid og Steffen oppfyller sine egne krav til karakterer: De er interessante, forskjellige og troverdige.
Suverene eksempler
Verdens kuleste gjeng inngår i Skriv genialt! som eksempel på god karakterbygging: «Pass på at det er lett å skille karakterene fra hverandre. Ikke bare ved utseende, men også ved at de oppfører seg og snakker på ulike måter.» Mens tegneboka kun henter stoff fra seriens eget univers, supplerer skriveboka de oppdikta eksemplene med forbilder fra en imponerende bredde av bøker og filmer for barn og unge – de fleste nye og populære og sånne som målgruppa kjenner til. Eldrid og Steffens kunnskap er supplert av tips fra anerkjente forfattere, blant andre Tom Egeland og Tone Almhjell. Ikke nok med det. Der tegneboka viser til én fagbok på kildelista, har skriveboka 22. Skriv genialt! er den beste samlinga skriveråd jeg noen gang har sett for unge forfatterspirer.
De fleste utsalg har plassert den i kategorien 9-12 år, men trolig vil mange tenåringer kunne ha vel så stort utbytte av den. Også refuserte barnebokforfattere vil ha noe å hente her. Blant annet lærer du at å dikte handler om å lyve troverdig. Vil målgruppa di tro på dette? Du får beskjed om å tenke på karakterene dine som skuespillere som krever høy lønn. Da har du ikke råd til for mange: «Du vil ha noe igjen fra dem i teksten. Alle må fylle en funksjon.» Å bygge opp spenning handler om å gjøre det vanskelig for helten. «Jeg prøver å sette meg inn i min hovedpersons sted og tenke: Hva er det verste som kan skje nå? Og så lar jeg det skje», forteller Egeland.
«Tving deg til å skrive»
Innføringa i sjangere og synsvinkler er blant temaene jeg synes lider litt under den forenklinga som en fagbok for barn krever, men alt i alt har forfatterne gjort en imponerende jobb med å forklare skriveteori på en både forståelig og fantasifull måte. De sporadiske skriveoppgavene inspirerer: «Tenk deg følgende situasjon: Du må på do og det haster. Men gjør det vanskelig. Er du i et fremmed land? På glattis? På konsert når strømmen går? Eller noe enda verre? Skriv en kort historie om dette.»
For at øvingsbøker skal bli lest frivillig, må de appellere sterkere enn skolebøker. Dilemmaet er at pedagogikk basert bare på lystprinsippet aldri vil kunne gjøre oss til eksperter. Noe av det beste med Skriv genialt! er at den ikke reklamerer for sitt tema som verdens kuleste aktivitet, slik moderne hobbybøker så naivt har gjort litt for ofte. Tvert i mot forfekter boka en pedagogikk i tråd med Ericssons postulat om hva som skal til for å bli en ekspert. «Som med alt annet: Det er ikke flaks, talent eller pappa og mammas kredittkort som gjelder. Det er hardt arbeid.»