Reisen som plastrer såret
Reisen til Drammen
Arild Nyquist
Aschehoug 1982
Jon Niklas Rønning
Fra jeg var 10 år var jeg besatt av Arild Nyquists lekne penn og naivistiske
Fra jeg var 10 år var jeg besatt av Arild Nyquists lekne penn og naivistiske univers. Jeg syklet til Lambertseter bibliotek og lette hvileløst på bokstaven N etter nye titler av min favorittforfatter. Nyquist hadde hovedsakelig skrevet voksenromaner, men i blant dukket det opp noen snurrige barnebøker, som denne bittersøte utgivelsen Reisen til Drammen. Det var en forunderlig historie om voksne menns ensomhet og hang til å spise uendelige mengder fiskeboller til middag. Men bak de naive betraktningene, lå det et dypere alvor som ga gjenklang i et skjørt barnehjerte: Er man ensom og bor i en unnselig blokk kan man klynge seg til drømmen om den store reisen som skal endre alt. Og i Nyquists humoristiske, barnlige univers er det, beskjedent nok, en reise til Drammen som skal plastre såret for hverdagens traurighet.
Den snodige og varme boka, illustrert av Morten M. Kristiansen, er en underfundig historie om vår iboende trang til å søke spenning i livet, når kremkaker og fiskeboller ikke lenger hjelper for å krydre den grå hverdagen. Nyquist hadde en egen evne til å skildre akkurat denne formen for ensomhet. Jeg husker at han kalte seg alenerusler, og det passet godt for en liten gutt fra Ekeberg, som syntes at det virket kult å kunne reise vekk fra lekser og karakterjag. Nyquist var nærmest besatt av temaet ensomhet, som i det fine diktet «Ensomhet» fra Kelner i 1979:
«Ensomhet, sier du. Det
er greit med litt
ensomhet bare det ikke
blir for mye. Da åpner jeg døren
og roper ut i natten: kom inn
kom inn – her er ensomhet nok
for to! ja for fire! Og
på riktig ille dager brøler
jeg: her er ensomhet nok
for et helt orkester!»
Arild Nyquists melankolsk-naivistiske humor gjorde sterkt inntrykk på meg. Da jeg selv begynte å skrive noveller som barn, var jeg bare en blek Nyquist-kopist. Tonen hans var som en forkjølelse jeg ikke ble kvitt, det var som om hans fine, lekne måte å skrive setninger på surret hvileløst i hjernen min. I blant dukker han opp fremdeles, med den særegne fortellerrøsten jeg husker fra bøker som Reisen til Drammen og Frakken tegner og forteller. Det er lett å overse barnebøker som ikke ligger rett foran nesa vår. Reisen til Drammen er en av de skjulte perlene. Lenge leve dikter Arild!
Jon Niklas Rønning er en norsk komiker, skuespiller og skribent. Han er mest kjent fra komikerduoen Bye & Rønning som har laget egne TV-humorserier på NRK1, radioprogrammer og helaftens sceneforestillinger.
Rønning ga i 2009 ut sin første bok «Generasjon Facebook – eller: Da alle skulle bli noe i media» på Aschehoug. Han er fast spaltist i VG Helg, Adresseavisen og Bergens tidende.
Jon Niklas sender stafettpinnen videre og vil utfordre Erik Møller Solheim til å dele sitt barnebokminne neste gang.
Boka kan leses elektronisk hos Nasjonalbiblioteket på bokylla.no.
Maleri på banner: «Tog i snø», Claude Monet 1875