Sommer i storbyen

Sommer i storbyen

Boktittel: Sommer i storbyen

Forfatter: Candace Bushnell

Illustratør: Kirsti Vogt

Forlag: Aschehoug

Årstall: 2011

Antall sider: 410

REISE TIL KJENT MÅL Hvordan blir man voksen? Hvordan skaper man egen identitet? Kjente temaer

REISE TIL KJENT MÅL

Hvordan blir man voksen? Hvordan skaper man egen identitet? Kjente temaer fra ungdomslitteraturen, men hva driver boka framover når leseren allerede på forhånd kjenner resultatet av dannelsesreisen?

Sommeren alt skjedde
Sommer i storbyen er den andre av Carrie-dagbøkene. Dette er Carrie Bradshaws dagbøker fra tiden før hun ble en av karakterene i Sex og singelliv.

Den sommeren da alt forandret seg er ikke ukjent i ungdomslitteraturen. Lange prosesser som løsrivelse og identitetsbygging komprimeres til en kort årstid, og denne sommeren er virkelig innholdsrik. Carrie har endelig kommet inn på skriveseminaret, hun får nye venner, kjæreste, hun debuterer både seksuelt og litterært.

Fra spurv til Carrie
Carrie ankommer New York som et gudsord fra landet. Kledd i gabardinjakke og bestemors hatt, uten veske og penger, men likevel klar for å erobre storbyen over alle storbyer. Mentoren Samantha slår det raskt fast: «Du er en spurv. Uansett.» Så bærer det på fest, og Carries dannelsesreise er i gang. Hun skal skoleres innen mote, sex, fest, menn – selve væremåten i New York.

Også dette er kjent stoff. Men ulikt de fleste andre slike reiser der vi følger en ung kvinnes dannelse, knytter det seg overhodet ingen spenning til hvordan det skal gå. Leseren kjenner på forhånd til den voksne karakteren Carrie Bradshaw, og vet godt at ingen av mennene hun møter kommer til å bli den store kjærligheten. Når hun i tur og orden møter Samantha, Miranda og Charlotte, vet vi at dette er starten på varige vennskap.

Spin-off
Carrie-dagbøkene er skrevet av Candace Bushnell og er spin-off produkter av serien Sex og singelliv. Ytre sett gir de et visst skinn av å være Carries dagbøker, og illusjonen av et polstret omslag, dagboklås, fargebruken i gull og rosa gir alle mulige signaler om at dette er en jentebok. Målgruppa for bøkene er yngre enn for tv-serien, men de fleste vil likevel kjenne til Sex og singelliv-universet og ha visse forventninger til bøkene. Forlaget bygger opp under disse forventningene med markedsføring i motebladet Costume, konkurranse om å kle seg som en ung Carrie og egen side på facebook. En kort hyllest til Carrie fra Vendela Kirsebom plasserer boka ytterligere som livsstilsprodukt.

Bøkene er tro mot serien, men på et lavere aldersnivå. Det er overhodet ikke noe tema å overraske. Den som velger denne boka, får oppfylt sine forventninger – noe annet ville ha vært uklokt av de som skal tjene penger på den. Lesere som vil overraskes og utfordres vil velge andre bøker enn disse rosa.

Lite realistisk
Illusjonen av en dagbok opprettholdes ikke når man begynner å lese. Synsvinkelen ligger riktignok hos Carrie som jeg-person, og noen refleksjoner og beskrivelser har en dagbokaktig tone. Men de detaljerte beskrivelsene av væremåter og de lange dialogene blir ikke troverdige som en syttenårings dagbok. Det gjør trolig ingenting, her er det ikke realisme leseren er ute etter. Handlingen virker i det hele tatt særdeles usannsynlig. Spurven fra landet ankommer New York og blir straks innlemmet i New Yorks kunstner- og sosietetsliv, det festes stadig og til alle døgnets tider. Carrie blir i løpet av få dager kjæreste med en berømt dramatiker, i det hele tatt virker New York veldig lite. Når Carrie «vandrer målløst rundt» og går inn på en bar, finner hun to deltagere fra skrivekurset ved bardisken. Og ja – den ene av dem er akkurat han kjekke, overlegne Carrie absolutt ikke liker.

Språk
Det språklige ambisjonsnivået er lavt, det er ikke det som driver boka framover. Snarere tvert imot pakkes handlingen inn i omhyggelige beskrivelser, unødige lange dialoger og klisjeer i kø. Det vil trolig heller ikke skuffe de som velger denne boka. Og riktig nok finner vi også doser med humor, språklig snert og rappkjeftethet innimellom. Stilen er amerikansk, noe som skinner tydelig gjennom i replikker som “Jeg beundrer fastholdelsen din” – Carries fars noe klønete utsagn mens han kjører datteren til stasjonen. Det hadde aldri fungert i munnen på en norsk, sosialdemokratisk pappa.

Tvetydige svar
Så hva får en ung jente til å lese dagbøkene som er rene og lange transportetapper fram til den voksne Carrie hun kjenner? Underholdning er selvsagt en del av svaret. Dette er et ærlig underholdningsprodukt som også tar opp klassiske ungdomstemaer. Dagboksjangeren krysset med innholdet fra tv-serien åpner for behandling av intime temaer, og her finner vi mye som unge jenter er opptatt av og gjerne leser om: abort, seksuell trakassering, vennskap, debut, å forme egen identitet – alvorlig tematikk paret med klær, festing og glamour i en svært unorsk kontekst. Storbyen er både et fantastisk og et skremmende sted. Det siste blir illustrert av Carries venninne L’il – som reiser fra byen og aldri kommer tilbake. Carrie skriver i dagboken: «Hun kom hit for å vinne, men tapte for byen. (…) Hvis det kan skje med L’il, kan det skje med alle. Også meg».

Det er altså mulig å oppnå den amerikanske drømmen, men det er ikke risikofritt. Man kan komme fra ingenting (som Carries hjemby Castlebury er) og på få dager avansere til å omgås New Yorks kulturelite. Carrie går på trynet, men hun gir seg ikke. Hun vil få det til!

Å være ung kvinne kan være fantastisk. Det byr på gleder en mann aldri kan forstå (Skoene! Chanel-veska!), men også problemer menn sjelden forholder seg til. Boka hyller initiativ og stå på-vilje, men her finnes også svært konforme holdninger til seksualitet og kjønnsroller, gjemt blant frekk prat og selvironi. Pakket inn i et urealistisk og deilig forutsigbart univers holdes ubehagelige, men fengende temaer på passelig avstand.

Carries sommer i New York løfter henne opp på et høyere nivå. Fra spurv til due, faktisk. Og i en både fin og litt lettvinn sirkelbevegelse avsluttes dagboken på et tog på vei til New York, byen der drømmer kan bli virkelighet for jenter med bein i nesa. Men kan man ha bein i nesa og samtidig ha håp om ekte kjærlighet? Her gir Sommer i storbyen tvetydige svar.

Linn T. Sunne

Født 1971. Forfatter, kritiker, lærer, bibliotekar og politiker. Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap og i offentlig administrasjon og ledelse. Skriver skjønnlitteratur for barn og ungdom, sakprosa for barn og læreverk i norsk. Seniorrådgiver ved Innlandet fylkesbibliotek og varaordfører i Nordre Land. Foto: Julie Pike