Sprett-opp-bøker fra Cappelen Damm og Gyldendal

Sprett-opp-bøker fra Cappelen Damm og Gyldendal
Cover image

Ut og fly, Krokodille-Knut

Tekst og bilde: Jo Lodge

Oversetter: Hulda Westberg Sparbo

18 sider
ISBN: 978-82-02-29271-3
Cappelen Damm 2009

Ut og fly, Krokodille-Knut

Jo Lodge

Cappelen Damm

2009

18


Cover image

Kykkeli-kylling

Tekst og bilde: Christyan Fox

10 sider
ISBN: 978-82-02-29307-9
Cappelen Damm

Kykkeli-kylling

Christyan Fox

Cappelen Damm

2009

10


Cover image

Æsj æsj bæsj bæsj

Tekst: Gaby Goldsack
Bilde: Ian Dicks

10 sider
ISBN: 978-82-02-29306-2
Cappelen Damm

Æsj æsj bæsj bæsj

Gaby Goldsack

Cappelen Damm

2009

10


Cover image

Den lille larven Aldrimett pop-up-bok

Tekst og bilde: Eric Carle

14 sider
ISBN: 978-82-05-38733-1
Gyldendal 2009

Den lille larven Aldrimett pop-up-bok

Eric Carle

Gyldendal

2009

14


FULL KLAFF FOR SPRETT-OPP Sprett-opp er kommet for å bli, og enhver bokhylle bør ha

FULL KLAFF FOR SPRETT-OPP

Sprett-opp er kommet for å bli, og enhver bokhylle bør ha minst én sprett-opp-bok. Her er fire gode kandidater.

Når bøker møter konkurranse fra nye medier, med egenskaper som interaktivitet og 3D-animasjon, kan det være greit å minne om at billedbøker også kan være både interaktive og animerte. I en bok kan man bla både fremover og bakover, og etter eget forgodtbefinnende lese teksten og bildene i den rekkefølgen man ønsker. Og aldri er billedbøkene så interaktivt 3D-animerte som i sprett-opp-bøkene, «pop-up” som det heter på engelsk: Her hopper figurene ut av siden i helt ekte 3D, og lar seg animere manuelt ved at leseren trekker i en spak eller ruller på et hjul, eller rett og slett åpner opp boken.

I år virker det som det er en liten bølge med sprett-opp-bøker, som varierer fra det relativt enkle til det ufattelig kompliserte, fylt av fantastiske konstruksjoner og små kunstverk som vokser ut av sidene.

Til lands og vanns
Ut og fly, Krokodille-Knut er den åttende boken i serien om nevnte krokodille. Strukturen er enkel: Krokodille-Knut kjører bil for å besøke venninnen Lulu. Han låner Lulus fly for å besøke Ulf, kjører med Ulfs traktor til Eline, Elines ubåt til Sebbe, og så videre. Det hele ender i nedtellingen og utskytningen av en månerakett. Tegnestilen er enkel og klar, med kraftige, svarte konturer og flater i sterke, rene farger. Den gir boken et lettlest og ekspressivt preg, og kan minne litt om Lucy Cousins tegninger til Molly Mus.

Ut og fly, Krokodille-Knut er en forholdsvis enkel sprett-opp bok, uten altfor kompliserte konstruksjoner. Som regel én klaff og én sprett-opp-figur på hver side. Dette er en bok som absolutt slår an hos de minste, og spesielt for den som er interessert i alt som kan kjøre fort og fly høyt. Etter et par måneders iherdig bruk har min utgave, som den eneste av de fire bøkene i denne testen, fortsatt alle klaffer og sprett-opper intakt. Et lite minus for den norske tekstingen, som har passert grensen mellom bevisst nonsjalanse og rent slurv.

Kykkeli-kylling
I bunn for denne boken ligger en veldig morsom idé om Bizarro-bondegården der alt er bakvendt. I Fløgstad-terminologi: en karnevalesk bondegård! Det smittsomme anarkiet starter med at ingen vekker dyrene på gården, fordi hanen og bonden sover utpå. Til slutt tar kua ansvar, hun vekker dyrene med et rungende ”kykkeli-mø!”. Dermed sprer galskapen og artsforvirringen seg: lammene ruger på egg, hønene ruller seg i søla. I froskedammen bader grisene, endene plukker epler, mens eslene ser sitt snitt til å arrangere låvedans. Kort sagt: Fullt agrar-anarki. Men den naturlige orden blir til slutt gjenopprettet, på et vis.

Det er ikke så mange sprett-opper i denne her. Mest er det klaffer man kan åpne, spaker man kan trekke i, og hjul man kan snurre på. Den smittende galskapen på bondegården har virkelig slått an hos den yngre del av publikum hjemme hos oss, og det er nok forklaringen på at den etter to måneders bruk er preget av en viss slitasje. Tegningene er nok i overkant tilfeldige i streken, men de fungerer, og får fortalt historien.

Fakta-sprett-opp
Æsj æsj bæsj bæsj er en bok i en interessant og ganske sjelden sjanger: Fakta-sprett-opp-bok. Den handler om bæsjens fascinerende verden. Avføring har etterhvert blitt et ganske sentralt tema i barnekulturen. Rimelig nok, ettersom barn er ganske opptatt av bæsj. Tanken bak en slik faktabok om bæsj er selvfølgelig å prøve å bruke barns naturlige interesse for våre etterlatenskaper for å vekke interessen for fakta om dyr og og alt det merkelige som skjer i naturen. Og det fungerer ganske godt. Her er det mange bisarre fakta om bæsj, mye av Guinness-rekordbok-typen: Størst, lengst, eklest, giftigst.

Vi får vite at blåhvalen har rosa bæsj fordi den spiser tonnevis av små rosa krepsdyr. Prisen gåsa må betale for å være veggis er at den må gjøre fra seg hvert 12. minutt. Vi lærer om bæsj som kommunikasjon, bæsj som kamuflasje, bæsj som gjødsel, brensel og mat. I denne boka vil man finne alt man har lyst til å vite om bæsj, og antakelig litt til. Den beste: Flaggermusbæsj inneholder så mye fosfor og nitrogen at den brukte den til å lage krutt under den amerikanske borgerkrigen.

Tegningene er stilige. Enkle, karikerte og tegneserieaktige med en organisk, levende strek. De er fargelagt på data. De karikerte figurene utgjør en effektiv motpol til den saklige tonen i teksten.
Sprett-oppene er tøffe og imponerende. Selv når man ser etter, er det vanskelig å skjønne hvordan forfatterne har fått det til.

Den eneste innvendingen jeg kan komme på, er at det rett og slett blir for mye informasjon på hver side. Dette er nok ikke en bok man leser fra A til Å. Og det sier seg selv at fakta ikke er like morsomme å lese for andre, tredje og tolvte gang som en rettlinjet historie. Dette blir nok fort en bok man blar i og leser litt her og der.

Overdådig klassiker
Til slutt en klassiker i ny tapning: Eric Carles kjente og kjære Den lille larven Aldrimett som sprett-opp-bok. Denne boken har gledet generasjoner siden den kom ut første gang i 1969. Årets utgave er en påkostet luksus-utgave med utrolige konstruksjoner som hopper opp av siden. Man blir ganske enkelt bare sittende og måpe. Et slags ytterpunkt for hva det går an å gjøre med en bok, uten at den slutter å være bok og går over til å bli fornøyelsespark.

Men allerede den første gangen jeg åpnet mitt eksemplar, var det enkelte effekter som skrantet, og de har ikke blitt bedre etterhvert. Så for pop-up-bøker gjelder det samme som for det aller meste her i verden: De enkleste konstruksjonene holder gjerne lengst.

Ola Hegdal