Stolt hestebokforfatter

Stolt hestebokforfatter

Barnelitteraturfestivalen Falturiltu på Stord begynner i morgen. Programposten Stallturiltu, der bøker og hest går opp i en høyere enhet, inntar manesjen søndag. Barnebokkritikk ligger et hestehode foran, og serverer her i trauet Anne Vikens møte med hestelitteraturens nestor, Lin Hallberg.

– Jeg elsker å skrive om relasjoner mellom barn. Det er derfor jeg har skrevet så mange hestebøker.

Svenske Lin Hallberg (62) er ikke vanskelig å få på gli når temaet er hestebøker. Refleksjoner, engasjement og erfaringer kommer tett, avbrutt av latter. Rideinstruktøren som aldri skulle skrive en hestebok omtales over femti bøker senere som Sveriges dronning av hestebøker. Første boken kom i 1996. Ikke alt er hest, men de utgjør mesteparten. Og hun tenker ikke gi seg. En ny serie, Hästviskaren, er nettopp lansert av forlaget Bonnier & Carlsen. Første bok heter Indra Larssons inte helt perfekta hästliv.

Lin Hallberg. Foto: Caroline Andersson
Lin Hallberg. Foto: Caroline Andersson

I hestemiljøet er det mye å ta av.

– Hva gjør det med barn å være i dette miljøet, et miljø som er både trygt og utrygt? De må skaffe seg en posisjon, og trenger egenskaper som å være sterke og modige. En hest fyller mange funksjoner. Den er venn, en fortrolig, og dømmer deg ikke.

Mest kjent er nok den illustrerte serien Brobyungenes shettiser, om shetlandsponnien Sigge. Da virkelighetens Sigge døde i 2016, skrev Bonnier Carlsen i en pressemelding at Sveriges høyest elskede ponni var død. For Sigge fantes. Hallberg eide ponnien i over tjue år. Den het Silver og var virkelig, akkurat som miljøet Hallberg skriver fra. Hallberg klatret som liten jente opp på hesteryggen, og der ble hun sittende. Hun red og trente. Etter gymnaset ble hun instruktør. I mange år drev hun rideskole med shetlandsponnier. Sigge var en av disse, akkurat som Sam. Sam heter egentlig Duke og er med i Sam og Sigge-serien.

Når en hest er med, er det en hestebok

– Hva er en hestebok?

– Ja, hvem kan svare på det? Når det er en hest med? Så snart boken inneholder hest, klassifiseres den som hestebok. Og er det noen som er nøye på innhold, så er det hestejenter. Det er vel en av de sjangerne en ikke kan skrive dersom en ikke holder på med hester selv.

Hallberg har skrevet hestebøker, ikke-hestebøker, hestebøker uten hest på coveret og hestebøker der hest er med, men der handlingen bygger over andre problemstillinger. Hallbergs erfaringer sier noe om hvordan hest i bøker påvirker hvem bøkene når. Når hun har skrevet ikke-hestebøker, har hun sett hvor vanskelig det er å slå gjennom i det mer generelle bokmarkedet.

– Dette er bonusen med hestebøker. Bøkene har en leserkrets, eller kundekrets, og trenger ikke markedsføres noe særlig, forteller hun, men legger til at Bonnier Carlsen satset stort på Sigge-serien fra starten av.

hemmaUngdomsboken Hemma kanske inte är en plats (Raben & Sjögren, 2013) handler om en ung jente som utsettes for en alvorlig ulykke, der hun nesten mister livet. Hun begynner å lete etter røttene sine i Argentina, det er dette boken handler om – hest er ikke nevnt i forlagets omtale av boken. Men hesten forårsaket ulykken. Den stemples, av markedet, som hestebok.

– Mine ungdomsbøker handler om så mye annet, sier Hallberg. De er vanskelig å plassere sjangermessig. Det er mange store emner som tas opp. Relasjoner er helt sentralt.

Hallberg mener det er vanskelig å nå utenfor sirkelen av de som leser hestebøker med en hestebok, men det går an. I 2010 vant hun svenske Barnens romanpris med romanen Adzerk – den hvite hingsten. Boken er plassert i hestekulturen i Mongolia. Boken vant, selv om bare en av leserne i juryen drev med hester selv.

– Dette beviser at hestebøker også kan leses og likes av de som ikke selv driver med hester. For å nå dem trengs informasjon om bøkene, for eksempel gjennom flinke bibliotekarer som forteller hva bøkene handler om.

Det mannlige blikket

Gjennom tjueto år som forfatter har Hallbergs forhold til bøkene hun skriver, endret seg.

sigge2– Det var ikke på kartet å skrive hestebøker, men jeg skrev en og den ble antatt. Det føltes som en andrepremie å skrive hestebok, og stammet fra den selvtilliten en fikk som ung. Jeg fikk ikke kred for hesteinteressen. Sa jeg at jeg holdt på med hest, svarte folk aha: Hestejenter som børstet og koste med hester!

I tenårene sluttet Hallberg å si til guttene at hun holdt på med hest.

– Jeg ble stemplet som hestejente, akkurat som hestebøker er hestebøker. Jeg syns det er veldig interessant med det mannlige blikket, patriarkatets måte å trykke ned hestejentene på: Vi er i en stall, steller hester og forbereder oss på å ta hånd om familie.

Ved ett tilfelle ville Hallberg ha vekk hesten fra fremsiden. Dette gjør hun ikke igjen. Leserne fant ikke frem til boken. Omslaget gjør en hestebok. Omslaget sender hesteboksignaler.

I dag er Hallberg stolt over å skrive hestebøker.

– Bøkene går bra, men det er ikke mange voksne som leser dem, så de vet ikke hva de handler om. Det er irriterende at en ikke kan utvide leserkretsen, men vi har vår krets, og den er trofast. Det er en bonus.

– Har hestebøkene endret seg fra du var ung?

– Jeg er født i 1956. Da jeg vokste opp, leste alle jenter hestebøker. Det var det som fantes for jenter, og blant forfatterne fantes mange sterke navn. Lisbeth Pahnke skrev realistisk, mens Annika-bøkene av Anna-Lisa Almqvist var mer fantastiske mot alle odds-hestebøker.

Svenske Lisbeth Pahnke (73) har blant annet skrevet om Britta og Silver. I likhet med Hallberg har Pahnke holdt på med hester hele livet, og gjør det fremdeles. Anna-Lisa Almqvist (1903–1993) drev også med hest.

– Hestebøkene er mer realistiske nå, plassert i hverdagen i dag. Det er ikke fantasier om «flink jente får superponni».

Hun forteller at alle elementer som ikke er korrekte, er tatt ut, og at Sigge-bøkene er superkorrekte. Årsaken er at det er et rideskolemiljø som beskrives. Gjennom bøkene settes gode eksempler. Ungene rir for eksempel ikke uten hjelm.

– En forfatter er et forbilde, avslutter Hallberg.

 

Les også Anne Vikens anmeldelse av Nordisk råds prisnominerte Hest Horse Pferd Cheval Love.

 

Anne Viken